söndag 29 juni 2014

Kanelbullar. Brända & obrända.


Idag fortsatte mitt mission "fylla-frysen-med-massa-bakat-tills-bebis-kommer".
Det blev hederliga kanelbullar, det går ju alltid hem! Något som jag faktiskt oftast brukar ha i frysen, man vet ju aldrig kan man får fikabesök.

Idag provade jag ett nytt recept, av vinnaren från Hela Sverige bakar 2013, Caroline Ahlqvist. Det skiljde sig något från det recept jag brukar utgå i från. Här ska mjölken vara rumsvarm och smöret likaså. Smöret brukar jag annars smälta ner och sedan ha i mjölken och värma till 37 grader, men inte i detta.
Bullarna skulle inte heller penslas med ägg innan ugnen utan efteråt penslas med sockerlag och därefter hälla på pärlsocker. Dessutom innehöll degen ett ägg.

Jag blev inte helt nöjd med alla bullar... blogginläggets beskrivning kanske avslöjar ett och annat om detta ;)

Bulldegen färdigjäst.

Plåtarna redo för jäsning nummer två.


I receptet rekommenderades 210 grader för varmluft, jag valde 190 grader till våran ugn då jag vet att den är något varmare. ÄNDÅ blev första plåten bränd (vilket i och för sig kunde undvikits om jag kikat in i ugnen oftare!). Hälften av plåtens bullar blev brända, andra halvan klarade sig okej. Men jag tänker inte bara visa de bra utan även de mindre bra, så här kommer foto på de mindre fina bullarna (som trots färgen var goda)..
Så tur att jag valde att bara ställa in en plåt i taget ändå...
Till plåt två skippade jag varmluften och höjde till 230 grader.


De mindre fina

Plåt två blev bättre. De fick färg, blev genomgräddade men inte brända.



Jag tänker i fortsättningen pensla med ägg och ha på pärlsocker innan gräddning i ugn. Sockerlagen må göra bullarna "café-glansiga" men jag upplevde att pärlsockret fick svårt att fästa och överflödet av pärlsockret hamnade i bullformarna, så formarna tog jag faktiskt bort.


Satte minsann tänderna i denna goding sen.
Receptet finner ni på denna -> länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar