onsdag 30 juli 2014

Chokladcupcakes med jordnötsfrosting

Ingen bebis än så bakandet fortsätter :) Vi har haft en del besök här under veckorna så lite fikabröd har gått åt så det finns plats kvar att fylla i frysen.

Jag är dålig på att komma ihåg att ta på mig förkläde men idag åkte det på (allt hamnar ju på magen numera, och vit topp i kombination med chokladsmet kändes riskabelt)...

Förkläde på!
Dagens bakeri blev chokladcupcakes med en krämig jordnötsfrosting med aningens touch av kaffe.Sen dekorerades de med en liten klick rent jordnötssmör och en liten chokladbit på sidan. De blev SÅ goda!
Sa till mannen min att skulle jag mötas av dessa på ett café skulle jag inte kunna motstå dem .
Favorit i repris vad gäller muffinsformar, ska nog införskaffa fler i andra utföranden.






Saftiga chokladmuffins

2 dl mjölk
1 dl kakao
2 dl socker
150 g smör
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver

Koka upp mjölken, kakaon och hälften av sockret. Låt svalna.
Vispa resten  av sockret med rumsvarmt smör och äggen. Ha sen ner mjöl blandat med bakpulver och vaniljsocker. Sist av allt rör ner "chokladmjölken". Häll upp i formar, jag fick ut 16 st av denna smet.

Grädda ca 22 minuter i 175 grader.

Jordnötsfrosting

2,5 dl florsocker
1 dl krämigt jordnötssmör
100 g naturell philadelfiaost
1 msk varmt starkt kaffe
2 msk kakao

Mixa alla ingredienser. Låt stå i kyl ett tag. Spritsa sen på de kalla muffinsarna.

3 kommentarer: