söndag 27 juli 2014

Hallongrottor à la Café Björndammen

Som 14-åring var jag med i uppstarten av Café Björndammen där jag också kom att jobba flera somrar. Riktigt mysigt café där vi alltid serverade hembakt bröd. En av mina storfavoriter var de goda hallongrottorna, de hade något extra än en "tråkig" mördeg, så ända sen jag fick detta recept av Lena som gjorde dem finns det inget annat recept för mig :)

Idag drivs caféet sedan ett par år av några andra men jag är fortfarande en flitig besökare där och minns alla härliga (och varma!) somrar som jag hade där. Väl värt ett besök, en oas bredvid riksväg 55.

Caféet.




Goodaste hallongrottorna!

Hallongrottor

250 gram rumsvarmt smör
1,5 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl marsanpulver (där har vi "hemligheten"! :)
1,5 tsk bakpulver
1-2 dl hallonsylt

Blanda smör och socker. Ha sen ner de torra ingredienserna, bakpulvret väl blandat med mjölet.
Dela degen i två delar och dela varje del i 20 bitar. Rulla till en boll, lägg i en kakform (mindre än muffinsform, större än knäckform). Gör en urgröpning i varje boll och fyll med ca 1 tsk sylt.

Grädda ca 15 minuter i 175 grader.
Låt svalna & njut!

4 kommentarer:

  1. Mmm, jag saknar också Björndammens hallongrottor (och morotskaka och vinbärspaj och chokladtårta och räksmörgås och...). Det här receptet ska jag definitivt prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja säg vad man inte saknar därifrån :) Jeanette är riktig duktig på morotskakan, den går alltid hem!

      Radera
  2. Café Björndammen var toppen med sitt hembakade fikabröd! Man var stolt över att jobba där tillsammans med alla fina kollegor!

    SvaraRadera
  3. Gjorde dessa till fikat på jobbet.. vissa tål inte ägg och dylikt.. gissa om de blev omtyckta! ;) / Selin

    SvaraRadera