söndag 20 juli 2014

Vinbärskonfektyr med touch av vanilj


Egentligen borde inlägget heta "vinbärsmarmelad", men då tror man ju direkt att jag gjort en klassisk marmelad medan jag i själva verket gjort godiset marmelad.

Gjorde efter ett enkelt recept där jag kokade upp vinbären med lite lite vatten, pressade ur bären mot kastrullens kant. Silade sen av och kokade upp igen med syltsocker och vaniljstång (tag ur den i slutet).
Efter ca 20 minuters kokning hällde jag upp massan i en låda som jag klätt med bakplåtspapper för att sen låta den stelna till i kylen.

När den stelnat till och fått sin karaktäristiska geléiga/marmelad konstisens skar jag gelémassan i små kuber och rullade i socker.
Smaken var fantastisk, vinbärssmaken kommer fram ordentligt och gifter sig bra med det söta sockret.

Koka upp vinbär
Rulla i socker.
Färdig att bjudas på!
Goda kuber! 

Perfekt gå -bort present!
Tänk på att använda livsmedelsgodkända cellofanpåsar.
_______________________________________________________

Snigels äventyr.

Fick med mig en kompis bland alla vinbär jag plockade, en liten snigel.
Han/hon fick vara på bordet medan jag rensade bären.

Mål i sikte!
Efter att ha kikat på vinbären gav sig snigel på en fight
med ett vinbärsblad...
...vinvbärsbladet vann fighten.
Sen fick snigel flytta ut på gräsmattan och
leva lycklig i alla sina dagar.

Djur & natur slutar aldrig att fascinera mig, trots att jag är uppvuxen på landet :)


1 kommentar:

  1. Ha ha, men lilla snigeln! Trodde han skulle äta bladet nästan..

    Vad duktig du är, inget nytt! ;)
    Häftigt med marmeladgodis!!

    SvaraRadera