måndag 15 september 2014

Päron-äppelpaj med kardemumma

Återigen gjorde jag en smulpaj att stoppa in i frysen, bara grädda när besök kommer och vips så har vi en nygräddad paj.
Äpplena är från vår trädgård vilket känns extra roligt.
Istället för det klassiska kanel till så mortlade jag kardemumma och strödde över. Tycker dessutom att det passar bra i smak till de söta päronen.  Smulet är samma som jag använde till denna paj -ogräddad blåbärssmulpaj


Min älskade marmor mortel, perfekt till kardemumman,

Äpplen, päron och kardemumma.
Med smulet på



Jag skulle kunna ladda frysen med massa äppelpajer, men jag tycker inte att såna där folieformar är särskilt snygga att servera från och jag har brist på "vanliga" pajformar... men äpplena i vår trädgård vill jag ju ta reda på så en och annan frusen paj i folieform får det nog bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar