söndag 12 oktober 2014

Tårtor med chokladsmörkräm och vaniljkräm

Jag fick en beställning på fyra tårtor till ett 50-årsfirande Tycker det är så roligt att få baka och skapa åt andra, även om det givetvis är nervöst också :)

Jag kokade en vaniljkräm och gjorde en chokladsmörkräm som fyllningar, de blev riktigt goda. Sen spacklade och spritsade jag tårtorna med glasskräm (vispgrädde som man har en klick vaniljkräm i)

Som dekoration hade jag hyvlad choklad och siktade kakao över.  Som pricken över i gjorde jag dekorationer i marsipan, en ros och en banderoll som jag stämplade med en clearstamp. På dessa penslade jag på lite ätbart silverpulver.






Chokladsmörkräm, beräknat till 4 tårtor

150 g mörk choklad
375 gram smör
4,5 dl florsocker
6 tsk vaniljsocker
3 äggulor

Smält chokladen i vattenbad. Vispa smöret mjukt och ha i florsocker och vaniljsocker, sedan ett ägg i taget medan du vispar. Ha sist i chokladen som bör ha svalnat något för att inte smälta allt :)
Ställ chokladsmörkrämen i kyl för att svalna.


Vaniljkräm, beräknat till 4 tårtor


7,5 dl mjölk 3%
3 tsk vaniljextrakt
6 äggulor

60 gram maizena majsstärkelse

105 gram strösocker

Blanda vaniljextrakt och mjölk i en kastrull, värm upp tills de n börjar koka. Vispa äggulor, socker och maizena i en skål, häll sakta ner den kokande mjölkblandningen och vispa någon minut. Häll sen tillbaka allt i kastrullen och vispa över svag värme ca 5 minuter. Ställ sen i kyl för att svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar