onsdag 12 november 2014

Banan- och kolatårta med chokladknappar


Till svärmors födelsedag fick jag äran att göra tårtan. Jag gjorde med kola och bananfyllning, spritsad och toppad med grädde och chokladknappar.

Tog tillfället i akt att prova min nya knapp-silikonform.

Tårtans topp

Korgspritsning på kanten.

Kolafyllningen var pinsamt enkel - en burk karamelliserad mjölk. SÅ GOTT!

Bananfyllning

3 bananer
3 dl vispgrädde
4 msk marsanpulver
1 tsk citronsaft

Mosa bananerna, vispa grädden. Blanda samman alla ingredienser och ställ i kyl ca 15 minuter innan den ska på tårtbottnen. Marsanpulvret gör så att fyllningen "sätter sig" (och ger viss vaniljsmak) och citronen hindrar bananen från att bli brun i fyllningen.

Riktigt smarrig!
(fotade aldrig tårtan då den var skuren, kändes lite ofint och ego att slita upp mobilen och fota mitt tårtfat ;)

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är! Fantastiskt fin tårta som låter supermumsig! :)
    Jag vill pröva smakerna!

    SvaraRadera