onsdag 28 januari 2015

Kardemummalängder

Roy Fares gjorde dessa kardemummalängder i nyhetsmorgons mat- & bakprogram Mitt kök.
Jag var ju tvungen att prova! Jag hade inte mandelmjöl hemma  till fyllningen men däremot mandlar, så jag skalade dem och malde till mjöl i min mixer. Vips!  Så var det problemet löst.
De är så saftiga och goda, men så körde jag dem i sina hela 10 minuter i bakmaskinen. Älskar kardemumma smaken!
Kleta på fyllning
Klippa, klippa.

Jäsdags!


Färdiggräddade.
Fikadags!
Lite sneda och ojämna men hembakat som det ska vara :)
Kardemummalängder, 4 st

30 gram jäst
250 gram mjölk
9 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
5 gram kardemumma (jag mätte inte utan körde ner ett gäng i min mortel och malde ner)
120 gram smör
1,25 dl strösocker
1 ägg


Fyllning

0,5 dl socker
200 gram mandelmjöl (eller 200 gram mandlar och skala/mal själv)
150 gram smör
1 msk vaniljsocker
Kardemumma, återigen körde jag på med ett bra gäng så det smakar!

Smula jästen i bunke, värm mjölken till max 37 grader. Ha ner resten av ingredienserna och kör i bakmaskin 10 minuter. Dela till 4 delar. Låt vila ca 15 mintuer, gör fyllningen. Kavla ut en degbit i taget, bred på 1/4 fyllning och rulla ihop. Klipp snett ner i degen och lägg varannan bit höger, varannan vänster. Dålig beskrivning? :) Hur du klipper dem?! Kolla HÄR!
Låt jäsa två och två på bakplåtspappersklädd plåt 1-1,5 timme. 
Här gjorde jag inte som Roy gör utan penslade med ägg och strödde på pärlsocker samt skippade sockerlagen efter gräddning.
Grädda 180 grader ca 20-25 minuter.

1 kommentar: