fredag 27 februari 2015

Blå skummisar

Dessa skummisar är både glutenfria, goda och roliga. De dallrar som jello, smälter i munnen och smakar vanilj. Win win win,

Tvåfärgad

Rullad i kokos

Skummig och god

Daller-fatet :)

Skum-kuber
1 äggvita
2,25 dl socker
0,5 dl florsocker
0,75 dl kallt vatten
0,75 dl kokhett vatten
1 msk gelatinpulver

Kokos

Vispa äggvitan hårt  tillsammans med strösocker och florsockret. ha i det kalla vattnet. Blanda gelatinpulvret i det varma vattnet tills det löst upp sig, rör ner det under vispning i smeten.
Vispa i 20 minuter (japp, du läste rätt, tjugo minuter. Jag har som tur är en maskin som gjorde jobbet år mig!).
När vispningen är klar (den ska vara vit och hyffsat fast i konsistensen, men inte fast som grädde eller maräng, det gör inget om smeten "rör" sig) sen blandade jag i lite små geléfärg i drygt hälften av smeten, det behöver man givetvis inte göra om man inte vill.

Klä en form med bakplåtspapper, jag valde en avlång sockerkaksform. Större form ger plattare skummisar, mindre form ger högre.
Sen varvade jag blå och vit smet i formen. Ställ i kyl att stelna till några timmar. Skär sen i önskad storlek, dra av kniven efter varje snitt då det samlas kladd på den. Rulla alla kanter i kokos. Kokosen kan blandas med kakao innan om man vill ha den klassiska skummisen med chokladkokos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar