fredag 20 mars 2015

Saftiga bananmuffins

Istället för att kasta två bruna bananer (jag vill ha dem gula) beslutade jag mig för att baka bananmuffins. Det kan ha blivit de mest saftiga fluffiga muffins jag någonsin bakat med en tydlig banankaraktär.






Bananmuffins, 12 st
150 gram smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 bananer
1 msk citronsaft
Låt det rumsvarma smöret vispas tillsammans med strösockret, tillsätt äggen och vispa ihop till en slät smet.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat skål.
Mosa bananerna och pressa citronsaften över, detta för att bananmoset inte ska bli brunt.
Ha ner bananmoset i smeten och vänd sist ner mjölmixen.
Fyll i tolv stycken muffinsformar som gärna står i en muffinsplåt.
Grädda i ca 20 minuter i 200 grader.
Jag dekorerade mina enkelt med att klicka lite smält choklad på varje topp och strössel på detta, sist en liten gul flagga som jag klippt ut och satt runt en tandpetare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar