lördag 28 mars 2015

Tårta med vaniljkräm o blåbärsmousse

Till firande av min svärfar gjorde jag en tårta. Först tänkte de köpa men tårta, men har jag anledning att få baka så gör jag det mer än gärna. Dock blev det köpta bottnar pga tisbrist, men då kunde jag fokusera på fyllningarna som gjordes från scratch, vaniljsås (recept här) och blåbärsmousse.
Blåbärsmoussen blev riktigt god, och enkel att göra själv. Den hade jag delvis som fyllning men spacklade den även på tårtan. Dekorerade med mandarin och kiwi.

Frukttårta!

"Centerpiece"

En större tyll att spritsa kanterna med hade gjort den snyggare,
men smaken var lika bra ändå ;)

Mmmmousse!



Blåbärsmousse


4 gelatinblad
250 gram blåbär (upptinade frysta eller färska)
3/4 dl strösocker
3 dl vispgrädde



Lägg gelatinbladen i lite vatten. Koka upp blåbär och socker i en kastrull, när det kokat några minuter och sockret smält ordentligt mixa med stavmixer till en puré. Tillsätt sen (medan purén fortfarande är varm) gelatinet under omrörning. 
Vispa upp grädden och blanda detta ordentligt med blåbärsmixen. Ställ i kylen så den "sätter sig", cirka 1-2 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar