måndag 20 april 2015

Blåbärsrutor med smul

Dessa fantastiska blåbärsrutor kommer från Från Roy Fares bok United States of Cakes. De är enkla att göra och man kan välja att skära dem i hur små, eller stora, bitar man vill. Jag ser verade mina med vaniljsås, men lite glass till är inte heller fel. Dessa kommer jag garanterat att göra igen.


Bara kolla på den härliga blåbärsfyllningen!! 



Rutorna redo!

Roys blåbärsrutor

Deg + smuldeg
200 gram smör
210 gram strösocker
375 gram vetemjöl
5 gram bakpulver
1 ägg 
1 tsk malen kanel

Smöra en form ca 22x30 cm och fäst bakplåtspapper i den.
Skär det rumsvarma smöret i tärningar och blanda ner övriga ingredienser, se till att bakpulvret är noga blandat med mjölet. Ha ner hälften av degen i formen och jämna till ytan.
Gör blåbärsfyllningen.

Blåbärsfyllning
100 gram strösocker
8 gram maizena majsstärkelse
1 citron, skal från hela saft från halva
500 gram färska blåbär (jag hade frysta som jag lät tina rinna av ordentligt)

Blanda sockret och maizenan, ha sen i citronskal och saft samt blåbären. Blanda noga.
Häll fyllningen över degen i formen och smula sist över resterande halvan av degen.
Grädda kakan i 180 grader varmluft (ca 200 grader vanlig ugn) i cirka 40 minuter.

Servera med vaniljglass, grädde eller vaniljsås. Eller alltihopa ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar