torsdag 16 april 2015

Kokosdrömmar med vaniljsmak

När min fantastiska mamma fyllde 60 år bjöd jag och systrarna med respektive ut henne och pappa på middag. efter det vankades det fika hemma hos min syster Jeanette som är lika tokig i att baka som jag :)
Jeanette gjorde födelsedagstårtan och jag fixade en småkaka. Det blev en kokosdröm med vaniljsmak. För att få det lite mer "lyxigt" gräddade jag dem i små formar som det står hembakt på.
Det blev en söt, spröd kaka och som med alla småkakor är det svårt att bara ta en :)










Kokosdrömmar med vaniljsmak

200 gram smör, rumsvarmt
1,5 dl strösocker
1,5 tsk vaniljpulver (vaniljsocker går också bra)
2,5 dl riven kokos
3 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl

Blanda smöret och sockret till en smidig massa, ha sen ner de torra ingredienserna (bakpulvret ordentligt blandat med mjölet). Mixa allt till en smidig deg. Rulla till två långa rullar och dela varje rulle i 20 bitar, gör en rund boll av varje bit och tryck till något, lägg sen i formen.
Grädda i 150 grader ca 15 minuter



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar