fredag 15 maj 2015

Glutenfria mazariner

Min syster försöker äta glutenfritt och när vi skulle dit på fika bakade jag glutenfria mazariner. Formarna jag hade var inte ultimata då de var lite för höga (avsedda till muffins gissar jag), men det gick och de blev goda. De fick ett klart godkänt betyg av syrrans kille vilket var roligt att höra.

Klädda med deg

Efter gräddning med mandelamssefyllningen i formen.


Redo för glasyr!

Glaserad och klar
Perfekta för att vara av en hemmabakare :)

Saftig. Precis så som det ska vara i en mazarin.
Glutenfria mazariner, ca 10 st

Skal

2 dl glutenfri mjölbladning (jag hade Finax)
2 msk strösocker
75 gram rumsvarmt smör
1 äggula
1,5 msk kallt vatten

Fyllning
150 gram mandelmassa, riven
1 ägg
2 msk smör
0,5 dl glutenfri mjölbladning
1,5 krm bakpulver

Glasyr
2,5 dl florsocker
2 msk vatten

Lägg alla ingredienser till skalet i en bunke eller mixer. Ha ner det rumsvarma smöret i små kuber. Jobba tills det blir en jämn deg. Rulla till 10 bollar. Ta lite mjöl i handen och "klappa ut" bollen till en rund platta, lägg den i formen och jämna till kanten längs formen.

Mixa ihop ingredienserna till fyllningen. Tänk på att bakpulvret ska vara blandat ordentligt med mjölet. Klicka i en klick i varje form.

Grädda i 200 grader ca 15 minuter.

Blanda florsockret med vattnet tills det blir klumpfritt, bred detta på varje mazarin. Kan göras antingen när mazarinen svalnat men går även när den är varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar