måndag 5 oktober 2015

Saftiga vaniljmuffins med chokladtryffel

Detta är mitt absoluta favoritrecept på muffins, sååå saftiga! Receptet är detsamma som jag bjöd på i detta reportage. Till dessa gjorde jag en god, enkel chokladtryffel och lite söta strösselpärlor på det.






Jag gick bananas på den muffins som jag tog som provsmak och hade på jordgubbsstössel också :)

Vaniljmuffins, 12 st

2 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljextrakt
150 gram smör, rumsvarmt
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Koka upp mjölken med hälften av sockret och all vaniljextrakt. Vispa smöret och äggen pösigt, tillsätt resten av sockret. Blanda mjöl och bakpulver, ha ner detta i äggmixen. Häll sist i mjölken och fördela smeten i 12 formar. Smeten är lös men det är som det ska vara :) Ha dubbla formar om du inte ha en muffinsplåt.

Grädda i 175 grader 25 minuter.
Låt svalna innan garnering.

Chokladtryffel

1,5 dl vispgrädde
1 msk smör
100 gram choklad

Värm upp grädden och smöret, hacka chokladen och rör ner den. Förbered en spritspåse med önskad tyll och ha sen ner tryffeln i påsen, lägg i kyl tills det stelnat något (men inte för länge, stelnar den för mycket blir det svårt att spritsa, låt den då ligga framme en stund)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar