söndag 8 november 2015

Gräddbulle. Mums Mums. Skumtoppar..

.. ja kärt barn har många namn :)
Blev inspirerad när jag såg ett avsnitt av Hela Sverige bakar då de gjorde gräddbullar så jag ville prova på att göra det jag med. Kladdigt men roligt. Det svåraste momenter var att doppa dem i chokladen :)
Bottnarna

Spritsade toppar och några "sneda luvor"

Så här såg det alltså ut under momentet chokladdoppa.. :D

Några med strössel på...


...mer strössel...

.. klassisk kokos.

Gräddbulle-mums.

Fikat är serverat!

Gräddbullar

Smörgåsrån

3 äggvitor 
1 dl strösocker 
3 gelatinblad
1 msk vaniljsocker 

200 gram mörk choklad 
1 msk matolja

Kokos och/eller strössel

Stansa ut cirklar ur kexen.
Vispa äggvitorna hårt och tillsätt lite socker i taget och ha i vaniljsocker.
Lägg gelatinbladen i vatten ca 5 min. Krama ur den och värn försiktigt upp i kastrull så de börjar smälta, vispa då ner lite av äggvitevighet. Ha under omrörning ner gelatimmixet. 

Ha ner "äggvitefluffet" i en spritspåse med vald tyll. Spritsa höga toppar på kexen (jag fick ut 14 st).
Smält chokladen (jag använde min chokladsmältare men över vattenbad eller i mikro går också bra). Rör ner matolja. 
Doppa sen varje topp i chokladen och ha på önskad topping :) 
Ställ i kyl att stelna, sen är fikat klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar