måndag 16 november 2015

Tårta med chokladmousse och hallon

Bättre sent än aldrig.. ;)
Här kommer foton på tårtan som jag gjorde till mitt födelsedagsfika (i september!). 
Jag köpte färdiga chokladbottnar och satsade på fyllning och dekor.
Fyllde ena lagret med mosade hallon som jag hade lite marsanpulver i (för att "binda" hallonsaften då det var tinade frysta hallon).
I det andra lagret hade jag chokladmousse. Recept längre ner. 
Dekorerad med grädde, noblesse och riven choklad. 
SÅ GOD!

Innan garnering


Grädden på plats!

Dekoren på plats.
Sparsmakat men gott!

Kaffe + tårta = sant



En härlig bit tårta. 

Chokladmousse

3 dl vispgrädde
3 äggulor
150 gram mörk choklad (jag hade valrhona guanaja 70%)

Smält 2/3 av chokladen i vattenbad, stäng av plattan och ha ner resterande 1/3 av chokladen. Vispa sen ner en äggula i taget (äggvitan kan du göra maränger av ;) 
Vispa grädden, men inte för hårt. Ha ner chokladsmeten i grädden och rör ordentligt för hand,
Spritsa eller bred på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar