fredag 6 maj 2016

Saftig sockerkaka med hallon och citron

Denna sockerkaka är urenkel att göra och dessutom ett av mina favoritrecept som jag haft med i bloggen förut i olika tappningar, se här.
Receptet har jag fått av min mamma. Sockerkakan är god som den är men denna gång valde jag att ha i frysta hallon och rivet citronskal. Den blev saftig och fräsch i smaken. För att förstärka färgen hade jag i lite geléfärg också.

Mamma brukar ha i äppelskivor med kanel eller choklad, det är urgott det med!
En sockerkaka som alltid går hem :)

Sockerkaka med hallon och citron

2 ägg
1 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 gram rumsvarmt smör
1,5 dl hallon
Halv citron, rivet skal
En gnutta rosa geléfärg

Vispa ägg och socker pösigt. Ha ner smöret skuret i kuber, vispa ihop. Blanda ihop de torra ingredienserna ni vänd ner det i smeten, ha sist ner hallon, citronskal och geléfärgen.

Häll i smord och bröad avlång form. Grädda i 200 grader cirka 15-20 minuter, kolla med sticka i mitten så den är torr.

Ät & njut!

1 kommentar: