fredag 17 juni 2016

Leopardkaka

Jag såg på nätet ett matbröd som var leopardmönstrat när man skar i det, detta gav mig idén att göra en leopardmönstrad kaka. Galet enkel att göra! Jag utgick från en halv sats mördeg, mest för att jag ville prova :)













Leopardkaka
100 gram smör
0.5 dl strösocker
2.25 dl vetemjöl

Till  1/3 av degen tillsätt 2 tsk oboy
Till 1/3 av degen tillsätt 2 msk kakao
Den sista 1/3 låt vara som den är

Blanda alla grundingredienser, dela degen i tre delar och tillsätt oboy och kakao till två av de tre bitarna. Lägg i kyl cirka 30 minuter.

Rulla den mellanmörka till en lång rulle. Kavla den mörka till en lika lång platta (måtta lite så den räcker runt rullen). Rulla  in plattan runt den mellanmörka rullen. Gör nu likadant med den ljusa degbiten, kavla ut och rulla den runt rullen.
(Tror inte att jag använt ordet rulle så ofta på en gång haha!)
Skär rullen i  1 cm bitar. Lägg sedan ihop dem likt ett pussel till en stor kaka.
Platta till den något så att alla bitar håller samman.

Grädda i 200 grader cirka 7 minuter.
Skär eller bryt i bitar när det ska ätas. Men helt klart rolig att servera som en stor kaka :)

1 kommentar: